تومور هیپوفیز ، علائم و روش های درمانی آن
نوشته شده توسط : dr samadian

تومور هیپوفیز

تومورهای هیپوفیز رشد غیر طبیعی است که در غده هیپوفیز شما ایجاد می شود. بیشتر تومورهای هیپوفیز جز دسته تومور های خوش خیم هستند. آدنوم ها در غده هیپوفیز یا بافت های اطراف خود باقی می مانند و به سایر قسمت های بدن گسترش نمی یابند. تومورهیپوفیز وقتی در حال کار است می‌تواند هورمون هیپوفیز زیادی تولید کند و یا وقتی در حال کار نیست هورمونی تولید نکند و فقط کمی افزایش حجم داشته باشد.

تومورهای هیپوفیز بزرگ که اندازه آن ها حدود ۱ سانتی متر و یا بزرگتر است به عنوان ماکروآدنوم شناخته می شوند. اما تومورهای کوچکتر میکروآدنوم نامیده می شوند. ماکروآدنوم ها، به دلیل بزرگیشان، می توانند بر غده هیپوفیز و ساختارهای مجاور آن فشار وارد کنند.

علائم تومور هیپوفیز

تومورهای بزرگ می توانند باعث کمبود هورمونی شوند. نشانه ها و علائم عبارتند از:

  • تهوع و استفراغ
  • ضعف
  • احساس سرما
  • دوره های قاعدگی نامنظم
  • اختلال عملکرد جنسی
  • افزایش میزان ادرار
  • کاهش یا افزایش ناخواسته وزن

علائم  تومور مغزی هیپوفیز ممکن است شامل سردرد ، از دست دادن بینایی باشد. همه‌ی افرادی که به تومور هیپوفیز مبتلا هستند، تمامی ‌این علائم را مشاهده نمی‌کنند. علائمی که در بیمار بروز می‌کند بسته به نوع تومور و اندازه و شکل آن می‌تواند بسیار متفاوت باشد. برخی تومورهای هیپوفیز ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند

تومور هیپوفیز

تشخیص و درمان تومور هیپوفیز

در صورتی که متخصص مغز و اعصاب به وجود تومور هیپوفیز مشکوک باشد، انجام چند آزمایش مانند آزمایش خون و آزمایش ادرار، انجام عکسبرداری از سر ، تست بینایی تجویز می‌کند. البته قبل از انجام هر آزمایشی، پزشک، شما را معاینه و در مورد سوابق پزشکی و خانوادگی شما سوال‌هایی می‌پرسد.

گزینه های مختلف برای درمان تومورهای هیپوفیز وجود دارد . حذف تومور، کنترل رشد آن و مدیریت سطح هورمون ها با داروها از جمله این روش ها است گاهی برای درمان تومور هیپوفیز باید مجموعه‌ای از درمان‌ها را به کار گرفت. برای مثال با انجام جراحی، تومور هیپوفیز برداشته شده و‌ برای از بین بردن علائم و کوچک کردن تومورهای باقی‌مانده، از درمان دارویی استفاده می‌شود. پرتودرمانی نیز روشی است که ممکن است در درمان تومور هیپوفیز به کار گرفته شود. در این روش برای کوچک کردن اندازه‌ی تومور از امواج  اشعه X با انرژی بالا و یا اشعه‌های گاما استفاده می‌شود.

اگر تومور بر روی اعصاب بینایی فشار وارد کرده و یا میزان تولید هورمون های خاصی در بدن را دست خوش تغییر قرار داده باشد، برای برداشتن تورمو عمل جراحی انجام می شود. موفقیت عمل جراحی بستگی به نوع تومور، محل آن، اندازه آن و اینکه آیا تومور به بافت های اطراف حمله کرده است .

دو روش اصلی جراحی برای درمان تومورهای هیپوفیز عبارتند از:

روش اندوسکوپی: در روش آندوسکوپی پزشک را قادر می سازد که تومور را از طریق بینی و سینوس ها، بدون برش جراحی بردارد. در این عمل هیچ بخشی از مغز تحت تاثیر نیست و هیچ زخم و اثری از عمل وجود ندارد. برداشتن تومورهای بزرگ به این شیوه سخت است. به خصوص اگر تومور به اعصاب و یا بافت های مجاور مغز حمله کرده باشد.

روش کرانیوتومی : در این روش تومور از قسمت بالای جمجمه از طریق یک برش در پوست سر برداشته می شود. این روش برای رسیدن به تومورهای بزرگ و یا پیچیده تر ساده تر است.




:: برچسب‌ها: آدرس کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب در تهران , بهترین جراح مغز و اعصاب , بهترین متخصص داخلی مغز و اعصاب , بیمارستان تخصصی مغز و اعصاب تهران , تومور بدخیم هیپوفیز , تومور مغزی , تومور هیپوفیز , جراحی غده هیپوفیز از راه بینی , جراحی مغزی , خطرات جراحی تومور هیپوفیز , درمان تومور مغزی , دکتر صمدیان , دکتر محمد صمدیان , عوارض جراحی تومور هیپوفیز , فیلم جراحی تومور هیپوفیز , متخصص مغز و اعصاب , مراقبت های بعد از عمل تومور هیپوفیز , هزینه عمل جراحی غده هیپوفیز , هزینه عمل غده هیپوفیز ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 16 اسفند 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: